Tyto trendy by žádné realitní kanceláři neměly uniknout
Tak jako v jakémkoliv jiném odvětví marketingu, tak i realitní marketing podléhá trendům. Marketing nemovitosti se neustále vyvíjí, ještě před nedávnem bylo trendem v realitách mít profesionální fotky, později k tomu přibyly videoprohlídky, ovšem většinou vytvořené pouze z fotek, teprve později se začaly natáčet opravdu dynamické, a především komentované videoprohlídky, ve kterých je mnohem více tolik potřebných emocí. Poslední dobou je asi zatím tím nejaktuálnějším trendem v realitách 3D scan nemovitosti, v kombinaci s virtuální realitou. Při tomto způsobu prezentace prodávané nemovitosti jste schopni projít kompletně celou nemovitost i její bezprostřední okolí prakticky odkudkoliv na světě, a to zcela realisticky. Dokážete se v této nemovitosti „pohybovat“ takřka stejně, jako kdybyste tam fyzicky opravdu byli. Navíc jste schopni pomocí určitých prvků zjistit i maximum informací přímo o konkrétním prostoru, zařízení apod. V kombinaci s prostředky podporující virtuální realitu, jako jsou například speciální VR brýle, jste schopni vnímat vše z dané nemovitosti ještě daleko intenzivněji a detailněji. Nicméně podle mého názoru je stále ještě právě v oblasti virtuální reality obrovský prostor, kde se reality budou dát prezentovat ještě daleko lépe a věrohodněji.
Každopádně se v realitním marketingu v žádném případě ničemu meze nekladou. Pro každý typ nemovitosti je vhodné zvolit trochu jiný způsob prezentace, ovšem s cílem vždy vyzdvihnout její potenciál, maximálně se odlišit a zaujmout. Jakkoliv se to podaří uskutečnit, je jenom dobře. Nejhorší vždycky je nedělat vůbec nic, anebo jen něco, aby se neřeklo.
Co neexistuje, není online anebo obráceně?
Velice důležitou oblastí marketingu obecně je online marketing. Online marketing je obecně řečeno souhrnné označení pro propagaci prakticky čehokoliv v prostředí internetu. Zahrnuje v sobě řadu podoblastí (např. content marketing, e-mailing apod.), které se podle potřeby různě prolínají a navzájem doplňují. Není mojí ambicí vás tady sáhodlouze vzdělávat o tom, co to online marketing je a k čemu vlastně slouží. Jen chci zdůraznit, jak moc důležitý právě online marketing nejen v realitách je. Používá se především k dosažení stanovených marketingových cílů, které si předem konkrétní realitní makléři, většinou ve spolupráci se svými prověřenými odborníky v oblasti marketingu, nastaví v rámci individuální marketingové strategie ke každému prodeji nemovitosti zvlášť. Těchto marketingových cílů (např. získání zájemců o konkrétní nemovitost, rozšiřování povědomí o této nemovitosti apod.) se dosahuje především díky využití správně zvolených a nastavených marketingových kanálů, nástrojů a postupů.
Jednoduše řečeno, při prodeji nemovitosti je úkolem online marketingu ji dostat do povědomí co největšího počtu relevantních lidí, potencionálních zájemců o její koupi. A to ať už přímo nebo nepřímo. Využívají se k tomu různé nástroje a metody, jako např. vlastní web nemovitosti, SEO optimalizace, sociální sítě, e-mail marketing, placené PPC kampaně, affiliate marketing atd. Většina laické veřejnosti si myslí, že ten online marketing je vlastně jenom o tom si podat inzerát na internetu a pak jenom čekat, až se „najde“ ten správný klient, který si tu jejich nemovitost prostě koupí. Tady vidíte, že tomu tak opravdu není. Je proto velice důležité, aby váš realitní makléř uměl správně a efektivně pracovat obecně s marketingem, speciálně pak právě s online marketingem. Není to o tom, že by vše měl ovládat napřímo právě tento makléř.
Marketing je obor, který aby se opravdu dělal správně a maximálně efektivně, musí být vysoce specializovaný a na určité úrovni jej nemůže podle mě dělat kdokoliv. Proto si vždy při výběru vašeho realitního makléře prověřte, jak právě on má oblast marketingu vyřešenou, zda jej naplno využívá, využívá jej sporadicky a spíše jen amatérsky nebo jej nevyužívá vůbec, i když vám to zcela jistě „adekvátně“ zdůvodní.
Prezentovat nemovitost ve 3D není rozmar, ale standard
Určitě jste už někdy slyšeli nebo četli o 3D světě nebo formátu a vždycky jste si říkali, co to asi je, k čemu je to vlastně dobré. Jednoduše řečeno, jedná se vlastně o trojrozměrný pohled prakticky na cokoliv, co vás napadne. Předměty v trojrozměrném světě mají svůj objem, nejsou prostě placaté. V oblasti realit se s pojmem 3D setkáte nejčastěji např. u 3D půdorysů nemovitosti, kde jste schopni si lépe prostorově představit konkrétní byt, dům či jakýkoliv prostor. V těchto případech se k tomu používá technika používaná pro zobrazení či prohlížení zdánlivě trojrozměrných objektů na plochém (2D, dvojrozměrném) médiu (na papíře, obrazovce počítače nebo na filmovém plátnu apod.). Poslední dobou se můžete v souvislosti s nemovitostmi s pojmem 3D setkat rovněž u 3D scanu nemovitosti. Jedná se o online zážitek, velmi blízký opravdu reálnému procházení daným prostorem, ovšem z pohodlí třeba vašeho domova, kdy se na svém mobilu, tabletu nebo PC pohybujete skrze naskenovaný prostor z jakéhokoliv úhlu, můžete se zde pohybovat v plném rozsahu 360 ° na všechny strany.
Použitím 3D formátu při prodeji nemovitostí je snaha realitních makléřů odlišit tyto nemovitosti od ostatních srovnatelných konkurenčních nemovitostí na trhu, lépe zaujmout potencionální zájemce o jejich koupi a vzbudit v nich tolik potřebné pozitivní emoce, které jsou vždy velmi důležité pro nákupní rozhodování. Byl bych velmi rád, aby v současné moderní a zrychlené době bylo již nutností a určitým standardem při prodeji nemovitosti využívat 3D technologii.
Virtuální realita je budoucnost nejen pro oblast realit
Život a obecně svět jde neustále a poslední dobou i rychlým tempem kupředu. Říká se, že pokrok nezastavíš. Něco na tom určitě bude, před nějakým časem byste si asi nevsadili na to, že za pár let se bude při prodeji nemovitosti relativně běžné používat 3D technologie, natáčet videoprohlídky pomocí dronu apod. Žijeme ve 21. století, podle mého názoru to nebude dlouho trvat a bude zcela běžné používat při prodeji nemovitosti technologii virtuální reality, umožňující se případnému zájemci o koupi určité nemovitosti ocitnout v simulovaném prostředí této prodávané nemovitosti, ideálně doprovázené její interakcí s ním, kdy při virtuálním procházení danou nemovitostí například uslyší rádio v pokoji, ucítí vůni čerstvě upečené bábovky v kuchyni, tekoucí teplou vodu po vlastní ruce v koupelně nebo třeba ucítí svěží vánek na terase apod.
Nechci budit dojem, že jsem velký odborník na VR technologii. Vidím v ní ale v oblasti realit velký potenciál, a proto jsem se o tuto problematiku začal sám aspoň malinko zajímat. Z Wikipedie jsem vyčetl, že technologie virtuální reality vytvářejí iluzi skutečného světa. Jde zejména o vytváření vizuálního, mnohdy sluchového, hmatového či jiného zážitku budícího subjektivní dojem skutečnosti pomocí různých zařízení připojených k výpočetní jednotce, která realistické vjemy pro uživatele generuje. Určitě se tato technologie bude hojně využívat rovněž při prodeji zahraničních nemovitostí, kdy bude určitě ekonomicky zajímavější provádět jejich prohlídky s potencionálními zájemci o jejich koupi raději z pohodlí kanceláře nebo třeba z jejich domova.