Které marketingové novinky mění svět realit?
Tyto trendy by žádné realitní kanceláři neměly uniknout
Tak jako v jakémkoliv jiném odvětví marketingu, tak i realitní marketing podléhá trendům. Marketing nemovitosti se neustále vyvíjí, ještě před nedávnem bylo trendem v realitách mít profesionální fotky, později k tomu přibyly videoprohlídky, ovšem většinou vytvořené pouze z fotek, teprve později se začaly natáčet opravdu dynamické, a především komentované videoprohlídky, ve kterých je mnohem více tolik potřebných emocí.
Poslední dobou je asi zatím tím nejaktuálnějším trendem v realitách 3D scan nemovitosti, v kombinaci s virtuální realitou. Při tomto způsobu prezentace prodávané nemovitosti jste schopni projít kompletně celou nemovitost i její bezprostřední okolí prakticky odkudkoliv na světě, a to zcela realisticky. Dokážete se v této nemovitosti „pohybovat“ takřka stejně, jako kdybyste tam fyzicky opravdu byli. Navíc jste schopni pomocí určitých prvků zjistit i maximum informací přímo o konkrétním prostoru, zařízení apod. V kombinaci s prostředky podporující virtuální realitu, jako jsou například speciální VR brýle, jste schopni vnímat vše z dané nemovitosti ještě daleko intenzivněji a detailněji. Nicméně podle mého názoru je stále ještě právě v oblasti virtuální reality obrovský prostor, kde se reality budou dát prezentovat ještě daleko lépe a věrohodněji.
Každopádně se v realitním marketingu v žádném případě ničemu meze nekladou. Pro každý typ nemovitosti je vhodné zvolit trochu jiný způsob prezentace, ovšem s cílem vždy vyzdvihnout její potenciál, maximálně se odlišit a zaujmout. Jakkoliv se to podaří uskutečnit, je jenom dobře. Nejhorší vždycky je nedělat vůbec nic, anebo jen něco, aby se neřeklo.
Co neexistuje, není online anebo obráceně?
Velice důležitou oblastí marketingu obecně je online marketing. Online marketing je obecně řečeno souhrnné označení pro propagaci prakticky čehokoliv v prostředí internetu. Zahrnuje v sobě řadu podoblastí (např. content marketing, e-mailing apod.), které se podle potřeby různě prolínají a navzájem doplňují. Není mojí ambicí vás tady sáhodlouze vzdělávat o tom, co to online marketing je a k čemu vlastně slouží. Jen chci zdůraznit, jak moc důležitý právě online marketing nejen v realitách je. Používá se především k dosažení stanovených marketingových cílů, které si předem konkrétní realitní makléři, většinou ve spolupráci se svými prověřenými odborníky v oblasti marketingu, nastaví v rámci individuální marketingové strategie ke každému prodeji nemovitosti zvlášť. Těchto marketingových cílů (např. získání zájemců o konkrétní nemovitost, rozšiřování povědomí o této nemovitosti apod.) se dosahuje především díky využití správně zvolených a nastavených marketingových kanálů, nástrojů a postupů.
Jednoduše řečeno, při prodeji nemovitosti je úkolem online marketingu ji dostat do povědomí co největšího počtu relevantních lidí, potencionálních zájemců o její koupi. A to ať už přímo nebo nepřímo. Využívají se k tomu různé nástroje a metody, jako např. vlastní web nemovitosti, SEO optimalizace, sociální sítě, e-mail marketing, placené PPC kampaně, affiliate marketing atd. Většina laické veřejnosti si myslí, že ten online marketing je vlastně jenom o tom si podat inzerát na internetu a pak jenom čekat, až se „najde“ ten správný klient, který si tu jejich nemovitost prostě koupí. Tady vidíte, že tomu tak opravdu není. Je proto velice důležité, aby váš realitní makléř uměl správně a efektivně pracovat obecně s marketingem, speciálně pak právě s online marketingem. Není to o tom, že by vše měl ovládat napřímo právě tento makléř.
Marketing je obor, který aby se opravdu dělal správně a maximálně efektivně, musí být vysoce specializovaný a na určité úrovni jej nemůže podle mě dělat kdokoliv. Proto si vždy při výběru vašeho realitního makléře prověřte, jak právě on má oblast marketingu vyřešenou, zda jej naplno využívá, využívá jej sporadicky a spíše jen amatérsky nebo jej nevyužívá vůbec, i když vám to zcela jistě „adekvátně“ zdůvodní.