Jak si vybrat toho „nejlepšího“ realitního makléře

Jak si vybrat toho „nejlepšího“ realitního makléře

Jak si vybrat toho „nejlepšího“ realitního makléře 1024 639 admin

I když se to nezdá, reality jsou skutečně složitá oblast, ve které se dobře vyznat bývá pro většinu lidí velký problém, ačkoliv si to ve skutečnosti ani neuvědomují, pakliže nedojde k nějakému průšvihu nebo dokonce k nějaké finanční ztrátě. Je typické, že my Češi jsme národ „odborníků a specialistů“ prakticky na cokoliv, všemu rozumíme, na vše máme patent, od všeho klíče a co náhodou nevíme, tak si to přece „vygooglíme“.

Ale i přesto pak jdeme s bolestí zubů ke svému zubaři, nechat si opravit svoje auto do autoservisu nebo postavit svůj vysněný dům stavební firmou nebo minimálně partou zedníků. Když si například jdeme kupovat nové nebo i ojeté auto, tak si do toho autosalonu nebo autobazaru většinou s sebou vezmeme někoho zkušeného, kdo rozumí autům a kdo nám pomůže s výběrem toho nejlepšího auta ke koupi, abychom se případně „nespálili“.

Široké portfolio služeb a vzájemná důvěra

Je s podivem, že při prodeji nemovitosti, která je obvykle několikanásobně dražší a je většinou naším nejdražším majetkem, nepřistupujeme k tomu stejně. Proč nesvěříme tento opravdu mnohem složitější proces, než je třeba již zmíněná koupě auta někomu zkušenějšímu, kdo se o vše řádně postará a provede nás celým tímto procesem bezpečně? Je to opravdu tím, že prostě chceme ušetřit za provizi realitní kanceláři a raději si zvolíme tu „levnější“ variantu řešení aktuální situace spojené s prodejem naší nemovitosti nebo pro nás prostě realitní kancelář není žádnou přidanou hodnotou, že si vše dokážeme zajistit a zařídit tzv. „svépomocí“?

Hledání makléře může být věda

Je pravda, že stejně jako v každém oboru, tak i v realitách jsou „horší“ a „lepší“ makléři nebo realitní kanceláře. Je to všude stejné, je to vždy prostě jen a jen o lidech, o jejich přístupu, profesionalitě, odbornosti, charakteru a taky o jejich morálce a etice.

 

Poradím vám, jak nejlépe a podle čeho si vybrat toho „nejlepšího“ realitního makléře nebo realitní kancelář, pakliže se rozhodujete o prodeji vaší nemovitosti.

 

Jsou prakticky dvě možnosti, jak přistoupit k výběru toho opravdu „nejlepšího“ realitního makléře, který se nejlépe postará o prodej vaší nemovitosti.

1. Podejte inzerát a na makléře vyčkejte

Tou první možností je si sám podat inzerát na různé inzertní servery, že prodáváte svoji nemovitost. Zaručeně se vám budou ozývat převážně realitní makléři, kteří mají v rámci svých realitních kanceláří, pod kterými působí, sofistikované programy, které jim „vyzobávají“ všechny soukromé inzeráty tzv. samoprodejců nemovitostí v celé ČR. I když máte v inzerátu napsané, že nechcete RK (myšleno realitní kancelář), tak i přesto volají především právě realitní kanceláře, resp. jejich makléři. Je to ale logické, protože odkud by jinak tito všichni realitní makléři, kteří volají, by měli získávat zakázky a vlastně práci, která je živí.

Samozřejmě, že toto není jediná možnost, jak se může realitní makléř dostat k zakázce čili k nemovitosti, kterou může zobchodovat. Těch možností a zdrojů je celkem široká škála, ovšem ne všechny tyto možnosti jsou tak „jednoduché“, i když jen zdánlivě. Na všech telefonátech těchto realitních makléřů, kteří vám volají, že vám pomůžou prodat vaši nemovitost, a začnou vám vyjmenovávat všechny své služby a jak jsou v nich nejlepší, můžete sami posoudit, jestli byste si některého z nich sami vybrali. I když to podle mého názoru bude dost těžká volba, protože většina z nich, ne-li téměř všichni, říká prakticky to samé, jako přes kopírák. Proto se nedivím, že většina tzv. samoprodejců nemovitostí nechce prodávat přes RK, protože tím dávají dopředu najevo, že prakticky neví, podle čeho se případně rozhodnout, když jich volá tolik a všichni vlastně říkají téměř úplně to stejné.

Samozřejmě, že se najdou i takoví realitní makléři, kteří se snaží něčím odlišit, říkají prakticky totéž, ale třeba jinak nebo říkají to, co chcete slyšet. Pokud se najde někdo z toho množství všech těch realitních makléřů, kdo vás něčím zaujme, je prostě jiný než ti ostatní, tak si právě s ním sjednejte osobní schůzku. Nechte ale na něm, ať navrhne místo této schůzky. Pakliže se už na této prakticky pouze informativní schůzce bude „cpát“ do vašeho domu nebo bytu, malinko zbystřete, ale i přesto na schůzku přistupte.

 

Jak vybrat toho „pravého“ makléře?

Doporučuji si takto vybrat 3-5 realitních makléřů, kteří vás něčím oslovili a byli něčím jiní než ti všichni ostatní a se všemi si sjednat osobní schůzku a na základě ní si pak vyberte pouze jednoho z nich, se kterým si vyjednejte konkrétní podmínky, za kterých se domluvíte na výhradní (exkluzivní) spolupráci při prodeji vaší nemovitosti. Veďte v patrnosti, kdo z nich se chce sejít u vás doma a kdo se chce potkat někde na neutrálním místě anebo třeba u nich v kanceláři. I tohle by mělo mít pak v konečném důsledku vliv při vašem výběru toho „nejlepšího“ realitního makléře. V žádném případě nedělejte nějaké hromadné setkání se všemi těmito vámi předvybranými realitními makléři, setkejte se s každým z nich samostatně.

 

Poznejte makléře, se kterými jednáte

Před samotnými schůzkami si všechny tyto vámi předvybrané makléře pořádně „prolustrujte“, zjistěte si o nich maximum informací, jak dlouho působí v realitách, jestli mají vlastní webovou stránku, co vše na ní případně mají, jaké jsou na každého z oněch makléřů reference, jaký je způsob jejich práce, zda jsou členy nějakého profesního sdružení realitních zprostředkovatelů (Realitní komora ČR, Asociace realitních kanceláří atd.) a případně co vše o nich lze zjistit i na sociálních sítích, to by vám mělo o tom makléři říct, jaký je to vlastně člověk, nebo to aspoň minimálně naznačit.

 

První schůzka

Na každé z těchto schůzek pak buďte přirození, uvolnění a nesnažte se za každou cenu tu schůzku vést, nechte se projevit každého z oněch makléřů, ať vám řekne, co má na srdci, ať vidíte, jak umí komunikovat, reagovat, případně argumentovat, prostě jak na vás celkově působí. Tato první schůzka by opravdu měla být pouze informativní a prakticky seznamovací, makléř by měl s vámi umět navázat určitý osobní vztah, měl by případně zjistit, co pro vás ta prodávaná nemovitost vlastně znamená, měl by od vás zjistit vaše potřeby a důvody, proč vlastně svoji nemovitost prodáváte, jak moc na prodej spěcháte, v jaké životní situaci teď momentálně vlastně jste, jaké plány pak případně máte po úspěšné realizaci prodeje apod. Neberte to v žádném případě jako nějaký taxativní výčet toho, o co by se měl správný makléř zajímat, jsou to pouze příklady a doporučení.

 

Důvěra je důležitá

Je to spíše o vašem dobrém pocitu z toho makléře jako z člověka, jak na vás působí, jestli má vůbec na to, prodat vaši nemovitost, jestli v něj máte důvěru, bez které by přece žádný vztah nemohl existovat. Ať chcete nebo ne, tak prodej vaši nemovitosti a mnohdy i vašeho domova přes realitní kancelář prostřednictvím realitního makléře přece právě tímto vztahem je, proto je důvěra asi tím nejdůležitějším, co by tento vztah měl minimálně po celou dobu prodeje mít. Vždyť minimálně po tuto dobu prodeje vaši nemovitosti by měl tento makléř být jedním z těch nejbližších lidí ve vašem okolí, kterému jste přece svěřili váš většinou ten svůj nejdražší majetek. Přistupujte k tomu proto takto.

2. Najděte si makléře svépomocí

Tou druhou možností, jak přistoupit k výběru toho „nejlepšího“ realitního makléře, který se nejlépe postará o prodej vaší nemovitosti, je si jej prostě najít. V prvé řadě bych asi zkusil zapátrat ve svém nejbližším okolí, jestli někdo náhodou nemá nějakou osobní zkušenost s prodejem nemovitosti a nemůže tak doporučit někoho již prověřeného. Pakliže nikoho takového ve svém nejbližším okolí nemáte, pak logicky musí přijít na řadu v dnešní době asi ta nejlogičtější varianta, a to využít služeb „strýčka Googla“ nebo se po někom vhodném poohlédnout na sociálních sítích.

Je to prakticky identické prověřování jako u první možnosti, kde jste prověřovali všechny ty vámi předvybrané realitní makléře. Tady to ovšem budete mít složitější, protože si je budete vyhledávat v online prostředí na internetu aktivně vy sami, což se může zdát o malinko složitější, ale ve skutečnosti je to podle mě mnohem lepší a efektivnější volba. Na rozdíl od první možnosti, kde vlastně pracujete pouze s těmi, kteří se vám sami ozvou, tady musíte být vy ti aktivní. Na druhou stranu si ale můžete vybrat mezi opravdu těmi nejlepšími na realitním trhu v celé ČR, a ne pouze mezi těmi, kteří se vám ozvali.

Výběr nemusí být lehký

V rámci celé České republiky je aktuálně více než 14 tisíc evidovaných realitních makléřů, ale pouze zhruba 5-7 % z nich jsou opravdu tou špičkou mezi nimi. Je opravdu znatelný rozdíl mezi právě tou špičkou a těmi ostatními realitními makléři.

Není to pouze v kvalitě a určitém standardu jejich práce (profesionální fotky, videoprohlídky, vlastní weby nemovitostí, 3D půdorysy apod.), ale rovněž i v rozsahu jejich služeb (předprodejní servis – homestaging, příprava nemovitosti k prodeji, prodejní i poprodejní servis), v používání moderních nástrojů (3D scan nemovitosti, dron, virtuální prohlídky, 3D vizualizace apod.), ve využívání online i offline marketingu (sociální sítě, marketingové kampaně – Google, Sklik, PPC atd., články, open house, billboardy, letáky apod.), ale rovněž v samotné komunikaci s klienty, nejen při provádění prohlídek, ale především před nimi, i po nich, v určitém systému práce, ale kromě jejich odbornosti a profesionality rovněž i v osobním přístupu a lidskosti. Ano, tohle vše se dá v dnešní době zjistit v online prostředí na internetu.

Zaměřte se na lokalitu

Je lepší se soustředit v rámci vašeho výběru toho „nejlepšího“ realitního makléře na lokalitu, ve které se vaše nemovitost k prodeji nachází, i když to není vždycky pravidlem. Každý profesionální realitní makléř si vždycky umí poradit s nemovitostmi na prodej i v lokalitách, ve kterých například třeba vůbec nikdy nepůsobil a nic neprodával. Prostě si tzv. načte danou lokalitu, udělá si její analýzu a přehled, co a za kolik se tam prodává, v jakém stavu, po čem je v dané lokalitě poptávka, jaká jsou i případná úskalí v dané lokalitě apod. Může se rovněž i spojit s realitními makléři v dané lokalitě, kteří mu vždy v rámci kolegiality rádi a ochotně poradí a případně i pomůžou – makléř makléři řekne vždy více než makléř klientovi, je to prakticky stejné jako v kterémkoliv jiném oboru.

Vyberte nejlepšího z nejlepších

Každopádně doporučuji si vybrat opravdu jen toho jednoho „nejlepšího“ realitního makléře, který bude prodávat vaši nemovitost na 100 % a jak nejlépe umí. Měl by to být v prvé řadě člověk, se kterým si lidsky „sednete“, ke kterému budete mít důvěru, a především na vás bude působit dojmem, že ví, o čem mluví. Vždyť tohoto makléře přece pověříte jednáním s kupujícími, bude vás při nich zastupovat, bude prezentovat váš byt, prakticky mu svěříte váš majetek v řádech několika miliónů korun.Díky výhradní (exkluzivní) spolupráci bude moct do prodeje vaši nemovitosti investovat veškerou svoji energii, úsilí, čas a mnohdy i své peníze nebo peníze realitní kanceláře, se kterou spolupracuje a kterou zastupuje. Jedinou věcí, kterou byste měli při prodeji vaší nemovitosti udělat, je správně si vybrat toho opravdu „nejlepšího“ makléře, ostatní už je pak jenom na něm.

Méně někdy znamená více

Jsem rád, že už je snad doufám přežitý názor většiny tzv. samoprodejců nemovitostí ještě z nedávné minulosti, že čím více realitních makléřů bude prodávat jejich nemovitost, tím je větší šance na její úspěšný prodej. Opak byl však pravdou. Pokud prodávalo více realitních kanceláři jednu a tutéž nemovitost, tak téměř vždy byly prezentace jednotlivých kanceláří nejednotné a mnohdy se lišily třeba i ve výměrách dané nemovitosti, technických parametrech a téměř vždy i v její prodejní ceně. Zájemce o koupi dané nemovitosti v dobré víře vždy oslovil realitní kancelář, která ji nabízela za nejnižší prodejní cenu, popř. která ji nabízela s větší výměrou nebo lepšími technickými parametry.

Majitel prodávané nemovitosti neměl většinou vůbec žádný přehled o tom, kdo všechno a jak prodává jeho nemovitost a za jakou cenu. Výsledkem toho bylo ve většině případů to, že se nakonec žádný kupující nenašel, protože všichni zájemci raději koupili jinou nemovitost, jejíž prodej byl více transparentnější, jelikož měli obavy z toho, že u dané nemovitosti není „něco“ v pořádku, když ji prodává tolik realitních kanceláří, a ještě není prodaná. Anebo se nakonec kupující dané nemovitosti našel, ovšem díky tomu neřízenému prodeji přes více realitních kanceláří za nižší prodejní cenu, takže nakonec byli všichni spokojeni, až na majitele dané nemovitosti.

Nový trend v realitách

I tato skutečnost mohla mít společně s dalšími zde popsanými důvody za důsledek, proč i v dnešní době spousta tzv. samoprodejců nemovitostí v celé ČR stále nechce spolupracovat při prodeji svých nemovitostí s realitními kancelářemi. Od 3. 3. 2020 nabyl účinnosti zcela nový Zákon o realitním zprostředkování, který konečně nastavil realitnímu zprostředkování v ČR určité mantinely a povinnosti. Realitní zprostředkování v ČR se tak od toho data stalo vázanou živností, kterou už nemůže vykonávat úplně každý, ale pouze ten, kdo splní zákonem daná profesní kritéria a bude muset být i v rámci své profese pojištěný. Očekává se, že tato skutečnost by měla společně se zkvalitněním práce a větším konkurenčním prostředím pomoct zlepšit povědomí a pohled na realitní kanceláře a vůbec na realitní zprostředkování jako takové.

Posledních pár let se zvětšuje podíl prodejů nemovitostí v celé ČR přes realitní kanceláře, což dokazuje, že se evidentně zlepšují jejich služby, komplexnost, podmínky, přístup a že realitní kanceláře se už konečně stávají přidanou hodnotou pro majitele nemovitostí při jejich prodejích. Stejně tak i pro kupující nemovitostí, pro které jsou realitní kanceláře rovněž čím dál větší přidanou hodnotou, ať už ve vztahu k bezpečnosti celého procesu koupě nebo ve vztahu ke komplexnosti jejich služeb při obstarání tohoto složitého procesu, a navíc bez jakýchkoliv starostí pro ně.

Copyright © 2019 Roman Machník, realitní makléř. Ochrana osobních údajů

Back to top